Landet Mellem Floderne, Mesopotamien - Myter
Mesopotamien
Thursday, 08/Dec/16 
Emner

Log Ind

Nyheds Kalender
«  December 2016  »
SuMoTuWeThFrSa
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Søg

Kilder

Tak til Stenomuseet for oplysninger om tallenes udvikling.

Yderligere kilder:
- Vivre comme les Mesopotamiens, af Lorna Oakes. De la Martiniere Jeunesse.

- British Museum online website om Mesopotamien

- Wikipedia

- Bible-history.com

- Ancientreplicas.com

- De skrev i ler - hvad de babylonske lertavler fortæller, af Edward Chiera, C.A. Reitzels Forlag

- GADS religionshistoriske tekster, side 9-40, København 1984

- The Ancient World, R J Cootes and L E Snellgrove, Longman 1991, side 25 – 37

- Mesopotamien og Den Nære Orient i oldtiden, Michael Roaf, Samleren, 2004


Statistiker

Total online: 1
Guests: 1
Users: 0




Syndfloden

 

Fortællingen om syndfloden har vi både i 1. Mosebogs første kapitel og i Babylonien har man en beretning om den store vandflod. Der er en ark tætnet med beg i begge fortællinger. Der er også en udvalgt mand (Noah) og hans familie, som guden advarer om en vandflod der skal komme. Der er regnskyl som oversvømmer Jorden og udrydder befolkningen. Arken strander på et bjerg og manden udsender fugle. Folk ombord bliver reddet og kommer ud for at frembære et offer.

Forskellene er at i den babyloniske myte er der flere guder. Kærlighedsguden Ishtar skælder ud på den store gud som havde ansvaret for vandfloden. Ishtar bebrejder guden at han dræbte alle, også de gode. Ishtar mener det kunne have været nok med en hungersnød eller nogle løver kunne have spist de onde. Ishtar siger: ”læg synden på synderen!”

Forskerne ved ikke om der virkelig har været en syndflod (oversvømmelse), som var så voldsom, at mange mennesker druknede, og
man huskede det gennem fortællinger.

Forskerne diskuterer også om Bibelen har fået disse myter fra mesopotamerne. Nogle mener ja, andre nej. En ting er sikkert, det har hjulpet forskerne til at tyde oldhebraisk bedre, da babylonisk og assyrisk også var semitiske sprog.




Gilgamesh Eposet

Gilgamesh var hersker over kongeriget Uruk. Han var 2/3 gud og 1/3 menneske og han var frygtet af hele sit folk. En dag søgte folket hjælp fra guden Anu. Anu fik guden Aruru til at lave et udyr-lignende menneske som han kaldte Enkidu og havde samme styrke som Gilgamesh. Enkidu blev så sat ud i skoven hvor han levede med dyrene dér.

I starten var der ingen der lagde mærke til Enkidu så han levede sit liv frit i skoven med dyrene, men en dag så en jæger ham drikke ved en flod. Dagen efter så jægeren igen Enkidu drikke ved den samme flod. Den tredje dag jægeren så ham drikke ved floden gik han hjem til sin far og fortalte ham det. Faderen sagde at jægeren skulle tage til Uruk og fortælle Gilgamesh om vild-manden. Jægeren tog så til Uruk og fortalte Gilgamesh det, og som faderen havde forudset gav Gilgamesh jægeren en smuk kvinde, ved navn Shambat, med til at forføre Enkidu.

Da jægeren og Shambat kom til skoven gemte de sig ved floden. Enkidu kom frem efter et stykke tid, gik Shambat hen til ham og forførte ham. Enkidu blev forelsket i Shambat og blev en forandret mand af det. Det kunne dyrene også føle og de afviste ham nu. Til hans overraskelse kunne han heller ikke længere løbe sammen med dem som han plejede at kunne. Han vendte så tilbage til Shambat, som trøstede ham og fortalte ham at hun ville tage ham til Uruk. Men først skulle Enkidu lære at spise, tale og klæde sig ordentligt. Hun ville også introducere ham for Gilgamesh som, fortalte hun, var den eneste mand som fortjente han venskab.

Som Shambat havde sagt, tog hun Enkidu med til Uruk og lærte ham alt hvad hun vidste. Men hvad hun ikke havde forudset var det store sammenstød med mellem Enkidu og Gilgamesh. Lige så snart Enkidu så Gilgamesh udfordrede Enkidu Gilgamesh til en kamp. Enkidu tabte og tog accepterede Gilgamesh som overmand. De blev bedste venner.

Gilgamesh, som altid godt kunne lide at gøre sig selv mere kendt, ville til Ceder Skov og dræbe dets vogter, dæmonen Humbaba. Men Enkidu kunne ikke lide ideen, fordi han kendte Humbaba fra tiden han levede vildt i skoven. Så han prøvede at fratale Gilgamesh fra det, men Gilgamesh var fast besluttet på at dræbe dæmonen, som du ser her på billedet. Hans hoved ligner tarme, som er rullet rundt.

Så Gilgamesh tog til Ceder Skov med Enkidu som ikke ville lade Gilgamesh gøre det alene. Da de kom til Ceder Skov blev Humbaba vred over kommen. Ved hjælp fra solguden Shamash dræbte Gilgamesh og Enkidu, Humbaba. Men da Humbaba døde lagde han en forbandelse på Enkidu: ”Af jer to, kan Enkidu ikke leve længere, kan Enkidu ikke finde nogen fred i denne verden!”.

Himmeltyren bliver dræbt.
Da Gilgamesh og Enkidu kom tilbage til Uruk så gudinden af kærlighed, Ishtar, hvor flot Gilgamesh var og ville være hans elsker. Men Gilgamesh nægtede det så Ishtar blev vred og gik til sin far, Anu, hvor hun sagde han skulle udløse Himmeltyren. Hvis ikke han gjorde det ville Ishtar ødelægge porten til Helvede. Anu så ingen udvej så han udløste Himmeltyren og sendte den mod Gilgamesh og Enkidu. Men selv Himmeltyrens styrke var ikke nok til at overvinde Gilgamesh og Enkidus duo så Himmeltyren blev dræbt af dem.


 

Enkidu begyndte at føle sig syg. Guderne havde straffet ham fandt han ud af. De havde holdt et møde for at finde ud af hvem der skulle stå til regnskab for døden af dæmonen Humbaba og Himmeltyren. Gilgamesh var 2/3 gud og derfor tilgivet. Så det blev Enkidu der måtte dø for døden af Humbaba og Himmeltyren.

 Gilgamesh slås med Himmeltyren

 

Kilde: http://edhelper.com/ReadingComprehension_42_186.html

Kilde for billede: http://www.piney-2.com/Gil01.html





Epos ordforklaring

Et epos eller epik er en fortælling om en begivenhed hvorimod et digt tit handler om følelser



Copyright S2DK, Frederik Nielsen, Tuca © 2016
Hosted by uCoz